تاريخ امروز، امروز چندمه، ساعت ايران، رويدادها و مناسبت ها

۳ بازديد

تاريخ شمسي ، ميلادي و قمري امروز به همراه ساعت ايران

تاريخ شمسي ، ميلادي و قمري امروز به همراه ساعت ايران

ساعت چنده

 ساعت ايران الان چند است / ساعت ايران اكنون چند است - تقويم 99


تاريخ امروز

تقويم

تبديل تاريخ

امروز چندمه

تاريخچه گاهشماري و تقويم ايران

تقويم هميشه يكي از مهمترين وسيله ها براي برنامه ريزي و زمانبندي بوده و هست. تقويمها انواع مختلفي دارند و هر سال تغيير ميكنند و بدون شك در طول تاريخ ايران اين گاهشمارها تغييرات زيادي را به خود ديده اند. در ادامهي اين مطلب ميخواهيم شما را با انواع تقويمها، تاريخ شمسي و ميلادي، گاهشماريها و ... آشنا كنيم.

لحظه تحويل سال

حال و هواي عيد نوروز كه ميآيد؛ يكي از اصلي ترين چيزهايي كه بايد بدانيد؛ لحظه ي تحويل سال است. همان ثانيهاي كه سال كهنه و پر گرد و غبار را كنار ميگذاريم و با خواندن يا مقلب القلوب از سال نو استقبال ميكنيم. همانطور كه ميدانيد، لحظه تحويل هر سال متفاوت است. براي مثال لحظه تحويل سال 1399 در ساعت 7 و 19 دقيقه و 37 ثانيه صبح روز جمعه بود. اما لحظه تحويل سال 1400 در ساعت 13 و هفت دقيقه و 28 ثانيه خواهد بود.

تاريخ شمسي

تاريخ ايران بر پايهي گاهشماري هجري خورشيدي يا گاهشماري شمسي بنا شده است. اين گاهشمار ريشهاي قديمي دارد و آغاز سال رسمي آن با اولين روز از بهار كه همان عيد نوروز است، برابري ميكند. ماههاي سال به شمسي شامل فروردين، ارديبهشت، خرداد و 9 ماه ديگر ميشوند كه آخرين آنها اسفند نام دارد. البته بايد گفت كه نام ماههاي شمسي با گذشت زمان كمي تغيير كرده و تلفيق زبان عربي با فارسي، در اين تغيير بي اثر نبوده است. اين گاهشمار از 365 روز تشكيل شده و بر پايه گاهشمار جلالي است. در جدول پايين ميتوانيد همه ماههاي شمسي را به ترتيب با نام امروزي و اصليشان مشاهده كنيد.

نام اصلي ماههاي شمسي: فرورتينام، فرورتين - اشاوهشيت، اشاوهشيتا - خردات - اَمُرداد - شتريور - ميتر - آپ - آتر - داثوش - وهومن - اسپندر

نام امروزي ماههاي شمسي: فروردين - ارديبهشت - خرداد - تير - مرداد - شهريور - مهر - آبان - آذر - دي - بهمن - اسفند

فصلهاي شمسي: بهار، تابستان، پاييز، زمستان

تاريخ ميلادي

گاهشمار يا تقويم ميلادي، يكي از رايجترين گاهشماري ها محسوب ميشود كه در حال حاضر، تاريخ بيشتر كشورهاي جهان بر اساس همين گاهشماري ميلادي است. مبدا اين تقويم، ميلاد حضرت عيسي، پيامبر دين مسيحيت است. جالب است بدانيد در برخي كشورها به گاهشماري ميلادي، گاهشماري گريگوري هم گفته ميشود. كاتوليكها اولين كساني بودند كه تاريخ ميلادي را پذيرفته و بر اساس آن زندگي خود را تنظيم كردند. قالب تاريخ ميلادي مانند تاريخ شمسي بر پايه 12 ماه و 365 روز است. ماههاي سال به ميلادي را ميتوانيد در جدول زير مشاهده كنيد. در حال حاضر بيش از 2020 سال از تولد حضرت مسيح و همچنين مبدا تاريخ ميلادي ميگذرد.
ماههاي سال به ميلادي: 1- ژانويه 2- فوريه 3- مارس 4- آوريل 5- مه 6- ژوئن 7- ژوئيه 8- اوت 9- سپتامبر 10- اكتبر 11- نوامبر 12- دسامبر
املاي انگليسي: January - February -March - April - May - June - July - August - September - October - November - December

تاريخ قمري

گاهشمار قمري يا تقويم اسلامي، مبدا اسلامي دارد و از آن به عنوان تاريخ رسمي، در بيشتر كشورهاي اسلامي استفاده ميشود. مبدا تاريخ قمري، هجرت پيامبر اسلام، از مكه به مدينه است. و از آن روز بيش از 1440 سال ميگذرد. اولين ماه اين تقويم، ماه محرم است و در واقع سال نو قمري با اولين روز از ماه محرم، آغاز ميشود. ماهي كه همهي مسلمانان در آن مجالس عزاي امام حسين را برگزار ميكنند. در اين گاهشماري هر سال 12 ماه دارد كه هركدام از ماهها 29 روزه يا 30 روزه هستند. تعداد روزهاي سال قمري در تقويم آن، 354 روز است. كه در سال كبيسه يه 355 روز ميرسد. ماههاي گاهشماري قمري، به ترتيب عبارتند از:
محرم - صفر - ربيعالاول - ربيعالثاني - جماديالاول - جماديالثاني - رجب - شعبان - رمضان - شوال - ذيقعده - ذيحجه

گاهشمار جلالي

اگر از شما بپرسند دقيقترين تقويم جهان كدام است؟ بايد بگوييد گاهشمار يا تقويم جلالي همانطور كه قبلا هم گفتيم؛ پايه و اساس تاريخ شمسي بر طبق همين گاهشماري بنياد شده. پس براي ايرانيان از جايگاه ويژهاي برخوردار است. قبل از شروع گاهشماري جلالي، مردم از گاهشماري يزدگردي استفاده ميكردند. اما چه چيزي باعث بر كنار شدن اين گاهشمار شد؟ تقويم يزدگردي نسبت به سال كبيسه بيتوجه بود و همين بيتوجهي باعث شد كه عيد نوروز به جاي تاريخ اصلي خود، يعني يكم فروردين، در تاريخ نوزدهم فروردين باشد. گاهشمار جلالي بعد از دوران مشروطه در ايران به طور رسمي شناخته شد و تا قبل از آن، مردم آن را نميشناختند. جالب است بدانيد مبدا اين گاهشمار، بر تخت نشستن ملكشاه است كه اختلاف آن با سال شمسي، حدود 457 سال ميباشد.

مناسبتهاي مذهبي

مناسبتهاي مذهبي در ايران هميشه از جايگاه ويژهاي برخوردار بودند. و دليل اين اهميت ويژه، دين رسمي كشور، يعني اسلام است. مناسبتهاي مذهبي اسلامي بر اساس تقويم اسلامي و سال قمري شكل ميگيرند. به همين دليل در هر سال شمسي، اين مناسبتها تغيير ميكنند و در روزهاي مختلف جا به جا ميشوند. براي مثال نيمه شعبان كه روز ولادت امام زمان (عج) است؛ در سال 1399 مصادف با 21 فروردين بود و در سال 1400 مصادف با 8 فروردين. يكي از معروفترين مناسبتهاي مذهبي در تقويم ميلادي 25 دسامبر است و مسيحيان هر ساله اين روز را جشن ميگيرند. ايام مذهبي در تقويم هجري قمري هم كه فراوان يافت ميشود. از عزاداري براي امام حسين در ماه محرم گرفته تا تولد حضرت علي و روز پدر در 13 رجب.

سال كبيسه

كبيسه يك واژهي عربي و به معني پرُ كردن است. در ايران و در تاريخ شمسي، هر چهارسال، يكبار سال كبيسه است. كه يك روز را به روز آخر سال اضافه ميكنند و در واقع ماه اسفند كه 29 روز دارد؛ در سال كبيسه، 30 روزه ميشود. در گاهشماري قمري هم سال كبيسه وجود دارد و هر سه سال يكبار اتفاق ميفتد كه وقتي روز كبيسه را به روزهاي سال قمري اضافه كنيم؛ 355 روز ميشود. حالا شايد سوال كنيد كه اصلا دليل سال كبيسه چيست؟ براي اينكه خورشيد يك دور كامل دور زمين بچرخد؛ 365 روز و 6 ساعت طول ميكشد. پس نتيجه ميگيريم كه در حقيقت يك سال واقعي 365 روز و 6 ساعت است. حالا براي جبران كردن اين 6 ساعت، هر چهار سال يكبار يك روز را به آخر اسفند اضافه ميكنند و آن سال را سال كبيسه مينامند.

ساعت رسمي كشور

ساعت رسمي هر كشور، به دليل قرار گرفتن روي نصفالنهارهاي مختلف؛ با يكديگر متفاوت است. همهي ما در اولين روز از سال جديد خورشيدي، يعني يكم فروردين ساعتهاي خود را يك ساعت جلو ميكشيم. و در ساعت 12 شب روز 30 شهريور، ساعتها را يك ساعت عقب ميكشيم تا به حالت اول خود برگردد. و اختلالي در زمان بازگشايي مدارس، ايجاد نشود. ساعت رسمي با ساعت واقعي، كمي تفاوت دارد اما وجود آن در كشور، باعث برقراري نظم در امور ميشود.

سالنامه

سالنامه، تقويم، يا وقايعنامه، همانطور كه از اسمش پيدا است؛ وسيلهاي براي مشخص كردن روزهاي سال، تعطيليها، مناسبتها و اعياد مذهبي است. سالنامهها و سررسيدها هر ساله تغيير ميكنند چرا كه مناسبتهاي مذهبي در اصل به تاريخ قمري هستند و در هر سال خورشيدي در يك روز متفاوت ميباشند. سالنامه‌ها به زبان ساده نوشته شده اند و همهي مردم از سالنامهي مخصوص كشورشان استفاده ميكنند. در سررسيدها، شما علاوه بر مشاهدهي روزهاي خاص سال، ميتوانيد برنامهي هرروزتان را تا آخر سال در آن يادداشت كنيد.

 

امروزه آنقدر مشغله ذهني ما زياد شده است كه گاهي تاريخ و زمان را فراموش خواهيم كرد. امروز چندم است؟ مناسبت امروز در تقويم چيست؟ تاريخ امروز به ميلادي چند است؟ امروز ابزار آنلاين تاريخ امروز كيت ست به تمام اين سوالات شما پاسخ خواهد داد. براي استفاده از اين ابزار آنلاين نياز به هيچ كاري نيست، شما حتي يك دكمه را هم كليك نمي كنيد. وارد ابزار تاريخ امروز شويد و ساعت ايران، تاريخ امروز برحسب تاريخ شمسي، ميلادي، قمري و مناسبت امروز و فردا را مشاهده كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.